Teoretické texty
- Jan Kotěra, O novém umění, Volné směry, 1900, s. 189-196.
online ZDE
Jde o Kotěrův manifest jeho vlastního pojetí moderní architektury. Učinil tak po vzoru svého učitele O. Wagnera, který po nástupu místo profesora pronesl svou řeč o moderní a pravdivé architektuře, která vyšla tiskem.
- František Xaver Šalda, Géniova mateřština, Volné směry VI., 1902, č. 8, s. 183-201.
Text k výstavě O. Rodina roku 1902 v Praze.
- František Xaver Šalda, Násilník snů, Volné směry IX., 1905, č. 1, s. 102-120.
Text k výstavě E. Muncha v Praze roku 1905.
- Pavel Janák, Hranol a pyramida, Umělecký měsíčník, 1911, 1 ročník.
Manifest kubistické architektury
online ZDE
- Jaromír Krejcar, Made in America, Život II, 1922, s. 189-200.
Zde Krejcar opěvuje krásu transatlantických parníků.
- Redakce, Náš názor na novou architekturu, Stavba III, 1924-1925, s. 157-158.
Celkový ráz manifestu je absolutní zavrhnutí estetiky, protože: "Každá stavební věc, vytvořená je pro estetický požitek, znamená poškození jisté vrstvy společnosti."
- Redakce: Předpoklady a zásady vnitřního zařízení, Stavba IV, 1925-1926, s. 35.
Zde byly definovány zásady moderního nábytku, kterých se držely architekti i firmy pro výrobu nábytku - Hygiena (ergonomie, čitelnost, osvětlení), Využití nosnosti materiálu (úspora materiálu), Účelnost v konstrukci a dispozici (redukce nábytkových kusů), Lehkost jako nejdůležitější charakterikon moderního mobilního a dynamického životního stylu.
- Antonín Heythum, O dnešním běžném nábytku, Byt a umění I, 1930, s. 23-35.
Po vzoru Marta Stama kritizuje současný stav interiérů a prosazuje levný a sériový nábytek produkovaný Thonetem nebo S.B.S Jana Vaňka. [1]
Poznámky:
[1] Markéta
Svobodová, Bauhaus a Československo 1919-1938, Praha 2016, s. 117.