Liturgické knihy

Zdroj: CÍRKEV, VONDRUŠKOVÁ, Alena a Vlastimil VONDRUŠKA. Praha 2014, s. 179-181

ANTIFONÁŘ

Antifona (z řec. antiphoné - hlas proti hlasu) je střídavý zpěv, kdy jeden chór zpěvem odpovídá druhému chóru formou zpěvného dialogu. Jedná se tedy rukopisy obsahující zpěvy k bohoslužbě.

Příklady:

BENEDIKCIONÁL

Z latinského benedictio, onis - požehnání, chvalozpěv. Obsahuje různé druhy církevních požehnání. 

Příklady: 

  • Obřady žehnání (2013)

BESTIÁŘ

Tyto texty mají původ v předkřesťanských textech Physiologus - ty byly obdobou školních učebnic o fauně. Když tyto texty převzalo křesťaství  přidalo moralizující glosy, které se samotným zvířetem neměli nic společného a vznikly ony bestiáře. Zvířata jsou zde ztotožňována (vytvářeny typologické analogie) k událostem v písmu. Př. pták Phenix, který se znovu rodí z vlastního popela, jako Kristus, který znovu ožil.

Příklady:

  • Bestiář z Aberdeen (Eberdýnu), Skotsko

BIBLE PAUPERUM

Nebo také Bible chudých. Rozkvět tohoto druhu literatury je ve 14. a vrchol v 15. století.

Jejím obsahem je výtah z biblických kanonických knih. Velký důraz je zde kladen na IKONOGRAFICKOU TYPOLOGII - tedy příklady scén ze starého zákona (jako tzv. typy) a k nim přiřazeny scény z nového zákona (jako tzv. antitypy), které je naplňují.

Název je zavádějící, tento druh liturgické knihy není určen chudým nebo negramotným - jasně to vyplívá z faktu, že obrázky jsou doplněny textem. Bible sloužila farářům a nižšímu duchovnímu kléru, pro pedagogické účely. Iluminace jsou pro věřící, doprovodný text je pro samotného duchovního, aby správně pochopil, oč jde. 

BREVIÁŘ

Z latinského brevis - krátký, stručný. Je to soubor veškerých textů potřebných pro každodenní soukromou, individuální liturgii. Jedná se o jeden z nejrozšířenějších textů středověku.

Příklady:

  • Breviáž abatyše Kunhuty (počátek 14. století)
  • Benediktinský breviář (1342)

MISÁL

Název odvozen od liber missalis (mešní kniha). 
Ve středověku se jednalo o pojem zastřšující rozmanité druhy liturgických knih, které spojovaly původně samostatné texty eucharickyckých motliteb a texty pro bohoslužbu do jednoho kodexu. Tridentský koncile (1545-1563) zavedl jednotné misály, které obsahovaly pouze eucharistické texty, tedy motlitby k eucharistii. Od 16. století misály vycházely zejména tiskem

Příklady:

  • Kodex vyšehradský (1085)
  • Zábrdovické evangeliárum (2. pol. 11. stol.)
  • Chotěšovský misál (pol. 14. stole.)
  • Misál pražské arcidiecéze (konec 14. století)

KOLEKTÁŘ

Od latinského collectae - setkání, shromáždění, je text (kodex) obsahující sbírku denních orací, neboli collectae. Příkladem je například Olomoucké horologium, které svým obsahem náleží právě k tomuto druhu knih. Většinou nebývají nijak zvlášť bohatě zdoběny, až z 12. století máme z jižního Německa příklady výrazněji zdobených kolektářů.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.