20. století v Británii
Bohužel, jak poznamenává Nikolaus Pevsner v knize Pioneers of Modern Design (1936, kapitola Theories of Art form Morris to Gropius, s. 27), po smrti Williama Morrise končí role Anglie jako průkopníka moderního designu. Z Anglie se progress přesouvá do Skotska (Glasgow), USA a především Německa.
V rámci architektonické teorie vilového bydlení je zajímavou práce Bailliho Scotta Houses and Gardens vydaná v roce 1906, která ovšem z hlediska mobiliáře nepřináší prakticky žádné invenční teorie, reflektující například soudobé teorie Louise Sullivana z roku 1901 - 1902, texty Adolfa Loose (který publikoval od roku 1897), nebo přednášky van de Veldeho (z let 1893 - 1900).
Ovšem všichni výše zmínění
teoretikové designu začátku 20. století vycházeli z vlivu Anglie a Williama Morrise. Přesně to vystihuje výrok van de Veldeho:
"The
seeds that fertilized our spirit, evoked our activities and originated the
complete renewal of ornamentation and form in the decorative arts, were
undoubtedly the work and the nfluence of Jonh Ruskin and William Morris."
("Semena, která oplodnil náš duch, a která vyvolala naši
činnost a dala vzniknout úplné obnově ornamentiky a tvaru v dekorativním umění,
byla nepochybně dílem a vlivem Johna Ruskina a Williama Morrise")
Dokonce manifest Wiener Werkstätte (tzv. Arbeitsprogramm) z roku 1905 se plně odvolává na Morrise a Ruskina.